Iedereen kent het wel, een frisse wind, andere insteek of gewoon breeduit verandering. Toe aan iets nieuws. Maar wanneer is het nodig? De meeste bedrijven stellen deze stap zo lang mogelijk uit. Het kost immers tijd, geld en inspanning. Daarnaast is het voor de meeste ondernemers stiekem ook altijd wel een beetje beangstigend (de soms essentiële) verandering aan te gaan.

Een redesign betekent vernieuwing in het uiterlijk en/of de functionaliteit van een website, waarbij de content onveranderd blijft. Speciaal voor de stiekem angstige ondernemer wil ik bovendien even uitlichten: een redesign is niet per definitie alles omgooien, het gaat er met name om functionele veranderingen door te voeren. Kleine updates kunnen al zorgen voor grote impact.

Verandering brengt verandering voort

10 punten

Om na te gaan of een redesign nodig is zijn er een aantal punten die ik aanraad langs te lopen.
Indien minimaal 2 van deze punten toe zijn aan verandering zal het niet verkeerd zijn
na te gaan denken over een redesign. Bij meer dan 5 punten raad ik sterk aan te gaan
zitten voor een redesign.

1. Krijg je de resultaten die je wilt krijgen?
2. Is het doel van je product/site (reeds) veranderd?
3. Is je website up-to-date (responsive, mobile friendly, cross browser)?
4. Werkt je content strategie?
5. Heeft de concurrent aanpassingen doorgevoerd?
6. Zijn je third-party tools up-to-date?
7. Is je website gebruiksvriendelijk genoeg (user experience, usability)?
8. Wordt je website regelmatig geüpdatet?
9. Maak je gebruik van social media?
10. Wil je nieuwe functionaliteiten toevoegen (blog, forum, e-commerce)?

Gevoel en statistieken

Naast deze punten zijn er nog een paar essentiële zaken om bij stil te staan.
Allereerst zijn daar de statistieken. Alvorens een redesign is het prioriteit te weten waar de valkuilen liggen. Deze valkuilen zullen de basis vormen van je redesign. Om deze statistieken goed op een rijtje te krijgen zijn tools zoals google analytics zeer functioneel.

Ten tweede, gevoel. Het beste (re)design ontstaat uit een balans tussen gevoel en statistieken. Hierbij is het belangrijk te luisteren naar jouw gevoel, maar ook naar het gevoel van je designer. Een designer kijkt immers met een ander oog naar het product. Stel jezelf daarom ook open op indien de designer met een voorstel aankomt dat toch iets minder “veilig” of “correct” voelt als wat je voor ogen had.
Als er 1 ding is wat bedrijven zoals Airbnb ons hebben geleerd is het dit wel:

"Sticking to the status quo kills innovation."

(Re)design proces

Indien je nu weet dat een redesign nodig is en duidelijk is en waar de valkuilen zich bevinden kan het redesign proces van start gaan. Zoals ik in het begin al aangaf is een redesign niet per definitie het omgooien van de gehele branding. Afhankelijk van de valkuilen kunt je samen met de designer besluiten in hoeverre het redesign doorgevoerd gaat worden. In de meeste gevallen is het goed de fundatie die al staat te gebruiken als basis om zo dichterbij het ideaal beeld te komen.

Het redesign proces volgt in principe de lijnen van een normaal design proces, met als voordeel dat er vaak al een mooie fundatie staat. Daarom heb ik ter verduidelijking van de laatste stappen die nodig zijn om je product of site weer nieuw leven in te blazen een infographic gemaakt:

Voor nu is het aan jou: to redesign or not to redesign? Heb je vragen over jouw (re)design, neem contact met ons op.

Meer Webdevelopment.

Wat je nog niet wist over social media

28 feb

onebite

Online Marketing

Social media speelt een steeds grotere rol in het dagelijkse leven van zowel individuele personen evenals grote en kleine bedrijven. Hoewel social media nog relatief... Lees meer

Haast elke professionele website wordt onderhouden aan de hand van een CMS, dat staat voor Content Management Systeem. Voor aanpassingen en updates kan de verantwoordelijke... Lees meer