Stel je voor: een knallende mailing zorgt er deze maand nog voor dat het aantal sales in jouw webshop zich verdubbeld of dat je de bezoekersaantallen vors ziet stijgen. Onze tips voor e-mailmarketing kunnen je veel opleveren, mits je er tijd en energie in steekt – en mits je voldoende e-mailadressen tot je beschikking hebt. Maar hoe ga je te werk en hoe zorg je daadwerkelijk voor een hogere open- en click-through-rate?

1. Denk ook aan triggered e-mails

In eerste instantie zul je bij e-mailmarketing denken aan de reguliere nieuwsbrieven die je naar je hele klantenbestand, of naar bepaalde segmenten ervan verstuurd. Maar denk bij je aanpak ook aan triggered e-mails: e-mails die automatisch verzonden worden wanneer er een bepaalde trigger is. Dit zijn niet alleen de gepersonaliseerde verjaardagsmails, maar ook mails voor en na een aankoop. Vaak hebben dit soort e-mails een hogere CTR dan de reguliere nieuwsbrieven, omdat ze zeer relevant zijn voor de ontvanger. Bijvoorbeeld: bied iemand na een eerste aankoop via de mail een unieke kortingscode aan die te gebruiken is bij een tweede aankoop. Op deze manier vergroot je de kans dat je klant enthousiast blijft over jouw product of dienst.

2. Geef niet alles weg

Geef niet alles weg je in je mailing. Er moet voor de lezer een bepaalde drive zijn om door te klikken naar jouw website – dat is immers het doel dat je hebt met je nieuwsbrief. Of de binnengehaalde bezoeker vervolgens overgaat tot conversie hangt af van je landingspagina. Optimaliseer deze daarom. Laat je landingspagina een aanvulling zijn op je nieuwsbrief en andersom.

Laat je landingspagina een aanvulling zijn op je nieuwsbrief en andersom.

3. Kies een aantrekkelijke subject line

Mailboxen zijn vaak overvol. De subject line van een e-mail moet daarom uitnodigend genoeg zijn om op te klikken. Wat werkt en wat niet als het gaat om subject lines?

  • Gebruik niet meer dan 45 tekens. Veel mailprogramma’s kappen je subject line af als hij te lang is. Zonde.
  • Overdrijf niet met woorden als ‘korting’ of ‘gratis’ in je onderwerpregel, hiermee vergroot je namelijk de kans dat je mailtje in spamboxen terecht komt.
  • Personaliseer.
  • “Urgentie bevordert actie”: plaats een aanbieding die nog maar een paar dagen of uren geldig is.
  • Zet het belangrijkste dat je te melden hebt vooraan.
  • Optimaliseer je afzendernaam. Kies in plaats van ‘info@webshop-x.nl’ je bedrijfsnaam en een korte uitleg zodat het bij de afzender direct herkenning oproept.

4. Zorg voor een makkelijk te scannen nieuwsbrief

Schrijf geen lappen tekst: kort en bondige nieuwsbrieven werken beter. Verleid je lezers met aantrekkelijk beeld. Zorg ervoor dat de nieuwsbrief snel te scannen is en dat mensen weten wat er van hen verwacht wordt, bijvoorbeeld door een uitnodigende button die vooral niet de tekst: ‘klik hier’ bevat, maar de lezer laat weten waar hij heen gaat of wat er gebeurt als hij op de knop klikt. Hoe je nieuwsbrief eruit ziet hangt natuurlijk af van het template dat je gebruikt. Dit template dient responsive te zijn zodat mobiele lezers de nieuwsbrief ook goed ontvangen.

5. Trial and error

Door gegevens over je eerdere nieuwsbrieven te verzamelen kun je erachter komen welke verzendtijden- en dagen het beste werken voor jouw doelgroep en welke content hen aanspreekt. Heb je een grote database met e-mailadressen? Steek dan tijd in segmentatie en benader deze groepen met onderwerpen die specifiek voor hen relevant zijn.

6. Wees niet bang om subscribers te verliezen

Nog altijd begeeft een groot deel van de nieuwsbrieflezers zich rechtstreeks naar de ‘afmelden’ knop. Jij maakt je er ook vast wel eens schuldig aan, gewoonweg omdat je de e-mail niet interessant genoeg vindt. Zorg er met bovenstaande tips daarom voor dat jouw e-mails zo relevant mogelijk zijn.

Ga voor succes met e-mailmarketing! Hulp nodig bij verzending of bij het maken van een succesvol template? Neem contact op met Onebite.

Bronnen:
Karel Geenen
Marketingfacts

Meer Online Marketing.

Wat je nog niet wist over social media

28 feb

onebite

Online Marketing

Social media speelt een steeds grotere rol in het dagelijkse leven van zowel individuele personen evenals grote en kleine bedrijven. Hoewel social media nog relatief... Lees meer

Haast elke professionele website wordt onderhouden aan de hand van een CMS, dat staat voor Content Management Systeem. Voor aanpassingen en updates kan de verantwoordelijke... Lees meer