Het besluit om een nieuwe website op te laten zetten is intern besproken en iedereen is het er over eens: onze online strategie verdient een verbetering! Maar waar begint het? Welke bureaus benaderen we? En hoe kunnen we onze ideeën overdragen aan een team dat nog niet van ons bedrijf gehoord heeft?

Iedereen weet dat voorbereiding belangrijk is, maar vaak wordt het overgeslagen. Als internetbureau zijnde verbaast ons dat. We krijgen regelmatig verzoeken die onmogelijk succesvol te beantwoorden zijn. Op de vraag: ‘Hoeveel zou het bij jullie kosten om onze nieuwe website te bouwen?’ kunnen we namelijk lastig een goed antwoord geven.

"Onze online strategie verdient een verbetering."

Deze blog is niet om jullie terecht te wijzen of om jullie op je plaats te zetten. Immers, de mogelijkheden online zijn eindeloos en de hoeveelheid bureaus, freelancers en neefjes op zolders is immens. Daarnaast komt er gewoon nogal wat kijken bij een online transitie. Wij willen daarom graag helpen.

Wat te doen vooraf?

Beantwoord een aantal belangrijke vragen voordat je richting een partij stapt voor hulp. Het is bijvoorbeeld van essentieel belang dat er intern committent is om met het project aan de slag te gaan. Onderstaande vragen helpen je voor de start van een online project:

  1. Zijn we nu tevreden over de output van onze online strategie?
  2. Is er budget dit jaar om het op te pakken?
  3. Hebben we iemand om dit project te begeleiden? Een full service internetbureau neemt een belangrijke rol in qua project management, maar je ontkomt er niet aan zo nu en dan feedback te geven.
    1. Is er niemand om het project te begeleiden? Dan is het wenselijk daar iemand voor in te schakelen. Dat zorgt vaak aan beide kanten voor meer efficiency en een beter resultaat. Lees daar hieronder meer over.
  4. Klopt onze propositie nog wel met ons bedrijf? Is het tijd voor een rebranding of staan huisstijl, misie & visie en tone of voice nog in lijn met de organisatie, ons product of dienst en de mensen die bij ons werken?

What’s next – voorbereiding

Nadat alle bovenstaande vragen beantwoord zijn kan de voorbereiding beginnen. Wat ons betreft kan die voorbereiding op drie manieren gedaan worden:

  1. Met hulp van jullie eigen mensen/specialisten.
  2. Met hulp van een internetbureau.
  3. Met hulp van een externe partij – er zijn tegenwoordig partijen die een project manager kunnen detacheren die jullie tijdens het project kan helpen. Iemand met digital kennis en ervaring met het opzetten, vullen en beheren van een website.

Verder:

  • Maak een longlist van interessante partijen (Digital, Full-Service of Communicatie bureau’s). Ons advies: kijk naar bureau’s die zowel design- als development kennis in huis hebben.
    • Gebruik Google (denk aan keywords als; internetbureau + locatie, WordPress website, etc.), vraag bekenden om een goede referentie of plaats een oproep.
  • Schrijf een briefing. Download het document: Hoe schrijf ik een web briefing?
  • Stuur de briefing naar de longlist en vraag om een reactie.
  • Nodig twee of drie partijen uit voor een kennismaking – vraag om een korte presentatie.
  • Maak een beslissing op basis van gut feeling, maar stel van tevoren ook een aantal punten op waar een partij sowieso aan moet voldoen:
    • Bijvoorbeeld een goed en strak portfolio;
    • Opbouw prijs (Fixed price of nacalculatie);
    • Aanpak van project management;
    • Ideeën;
    • Eventuele referenties / success stories.

Tijdens het project

Natuurlijk wil het bureau jullie zoveel mogelijk ontzorgen. Hoe beter het ‘huiswerk’ vooraf en de voorbereiding van beide partijen, des te beter zal het project qua efficiency en eindresultaat verlopen. Echter, ook van jullie kant wordt input verwacht tijdens het project:

  • Feedback op de designs;
  • Jullie input qua marktonderzoek;
  • Inloggevens en hostingpartij;
  • Aanleveren van content of input voor de copywriter;
  • Jullie gedachten over de keywords die in jullie business centraal staan voor online vindbaarheid.

Vaak worden deze contactmomenten vooraf ingepland, maar zo nu en dan komen vragen ook tussendoor. Wederzijds vertrouwen, respect voor elkaars agenda en inzet zorgen voor een prettig verloop van het project. Zo nu en dan kan de samenwerking best intensief zijn en hangt tijdsdruk van welke kant dan ook in de lucht. Zorg dus dat er gewerkt wordt als één team. Het is dus wenselijk dat ook aan jullie kant een vast contactpersoon het project kan begeleiden en input kan leveren.

Afronding – we zijn er bijna

Tegen het einde van het project moet er vaak nog meer gebeuren dan vooraf bedacht is. Zorg dat er een duidelijke planning is om naar een livegang toe te werken en dat onderlinge afspraken bij beide partijen duidelijk zijn. In de afrondingsfase is het niet meer zaak om te twijfelen aan wat er bedacht is. De content moet toegevoegd worden, er moet getest worden en bugs dienen opgelost te worden. De meeste bureaus werken met een bugfixing periode van een aantal weken na oplevering of na livegang. Bepaal dat samen vooraf. Nieuwe ideeën en eventuele finetuning kunnen altijd later nog aangepakt worden. Daarnaast is het zaak om email en hosting goed in te richten, te zorgen voor redirects van jullie huidige URL’s t.b.v het behoud van jullie domein autoriteit in de zoekmachines (re: Google, Bing) en campagnes klaar te zetten. Vraag het bureau om een contentkalender zodat duidelijk is wat er ook na livegang te doen staat. Denk alvast na over de eerste nieuwsbrief en check of alle kanalen tegelijk dezelfde nieuwe uitstraling hebben. Een belangrijke periode dus om nog even extra scherp te blijven.

"Wederzijds vertrouwen, respect voor elkaars agenda en inzet zorgen voor een prettig verloop van het project."

We gaan live!

Dat is een geweldig moment. Een nieuwe website zorgt vaak voor een nieuwe impuls binnen het bedrijf en naar klanten toe. Laat iedereen dus weten dat er een nieuwe website is en waar jullie nu staan. Als het goed is wordt er na livegang tijd gemaakt om te werken aan verdere SEO optimalisatie, social posts, nieuwsberichten of een blog, een nieuwsbrief of misschien wel een Adwords, Facebook lead ads of een LinkedIn ads campagne. Laat de investering zichzelf terugverdienen en probeer vast te houden aan de vooraf bedachte doelstellingen in de nieuwe online strategie. Neem daarnaast ook nadien tijd om reacties van bezoekers te inventariseren en om te kijken naar Google Analytics. Liefst vragen jullie daarbij hulp aan het fullservice internetbureau of zorgen jullie voor draagvlak bij een van jullie medewerkers die zich daarmee bezig houdt. Blijf ook scherp op onderhoud van de website en ‘ruim de boel geregeld op’.

"Laat de investering zichzelf terugverdienen."

In het kort:

  1. Doe jullie huiswerk vooraf; willen we online verbeteren, met wie gaan we dat doen, hoeveel budget hebben we daar voor over en staan we nog achter onze huidige huisstijl en missie & visie?
  2. Zoek de juiste online partner en zorg voor de correcte voorbereiding in de vorm van een briefing en project plan. Bepaal samen met jullie partner doelstellingen voor de toekomst.
  3. Steek genoeg effort in het project, werk nauw samen met het bureau en blijft kritisch op de output. Wees realistisch en heb vertrouwen in de samenwerking!
  4. De afronding moet goed gepland verlopen. Daarnaast is het van belang alvast na te denken over wat er moet gebeuren na livegang.
  5. De website gaat live en dat mag best gevierd worden! Vergeet echter niet dat het succes daarna niet vanzelf komt. Ook na livegang is er werk aan de winkel.

Dus zet hem op! Laten we met zijn allen werken aan een geweldige online experience waar zowel bezoekers als jullie zelf van profiteren. ‘Let all effort count’ en maak van online een belangrijke peiler in jullie dagelijkse bedrijfsvoering en toekomstplannen.

Meer Online Marketing.

Wat je nog niet wist over social media

28 feb

onebite

Online Marketing

Social media speelt een steeds grotere rol in het dagelijkse leven van zowel individuele personen evenals grote en kleine bedrijven. Hoewel social media nog relatief... Lees meer

Haast elke professionele website wordt onderhouden aan de hand van een CMS, dat staat voor Content Management Systeem. Voor aanpassingen en updates kan de verantwoordelijke... Lees meer