Het succes van webwinkels kan dit eerste halfjaar niet op. Consumenten kochten voor bijna 8 miljard euro via internet. Dit is 18 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De retailsector in Nederland zucht niet langer onder de economische crisis, die de consumentenbestedingen en daarmee de volumes in het verleden fors onder druk heeft gezet. Het stijgend aantal eigenaren van smartphones en tablets, de opkomst van 4G; Het resulteert in consumenten die steeds meer aankopen doen online. Het model van klassieke retail is nog niet verleden tijd, maar de omzet die door e-commerce gegenereerd wordt blijft alsmaar groeien.

Hoog percentage online verkopen

Afgelopen half jaar is het aantal Nederlanders dat online aankopen deed opnieuw gestegen. Negen op de tien consumenten van 15 jaar en ouder deden in het eerste halfjaar minimaal één aankoop via internet. Fysieke winkels hebben het soms nog steeds lastig, maar er zijn ook volop kansen. De crisis heeft structurele veranderingen blootgelegd binnen de retail: de opkomst van online retail en de integratie van dit kanaal in het winkelgedrag. De consument weet de webwinkels steeds makkelijker te vinden en dit zorgt voor onverwacht goede verkoopcijfers online. De consument denkt niet meer in afzonderlijke kanalen, maar wil op ieder gewenst moment op de gewenste manier informatie kunnen krijgen en overgaan tot een aankoop. Het gevolg van een combinatie van het veranderen van het koopgedrag van consumenten en het verbeteren van de e-commerce ervaringen leidt tot een hoog percentage online verkopen.

Interessante mogelijkheden online

Steeds meer mensen willen informatie over producten of diensten online kunnen vinden, met name in de oriëntatiefase en retailers snijden zichzelf in de vinger als de informatie niet via deze weg te verkrijgen is. Technologie biedt eveneens mogelijkheden om inzicht te verkrijgen in je klanten en je kunt een gepersonaliseerde klantervaring bieden. Een fysieke winkel loop je in en uit zonder dat je opgemerkt wordt en zonder dat je nog eens benaderd wordt in de loop der tijd voor een reactie op je aankoop. Na een online aankoop lijkt er soms geen einde te komen aan de stroom van nieuwsbrieven, aanbiedingen, reviewmogelijkheden en je ervaring met de webshop. Het aantal contactmomenten is online veel groter. Customer service en aftersales bieden interessante mogelijkheden en zijn een van de oorzaken voor de explosieve groei.

Met minimale inspanning extra omzet

Dit betekent natuurlijk niet dat je als offline retailer meteen je winkel dicht moet gooien. Je online en offline campagnes moeten een geïntegreerd geheel zijn. Met minimale inspanning kun je al zorgen voor extra omzet en daarom zetten ook steeds meer kleine retailers de stap naar online. Zie het als een extra kanaal om je voorraad te verkopen, zonder dat je alles moet afprijzen.

Werk aan de winkel dus!

Onebite helpt ondernemers graag (verder) het internet op. Neem gerust contact op en kom eens langs voor een kopje koffie. We bespreken vrijblijvend de mogelijkheden. Een nieuwe Magento webshop, een gebruiksvriendelijke WordPress website of een doordacht SEO-plan kunnen ervoor zorgen dat ook jij mee kunt dingen in de online groei.

Meer Online Marketing.

Wat je nog niet wist over social media

28 feb

onebite

Online Marketing

Social media speelt een steeds grotere rol in het dagelijkse leven van zowel individuele personen evenals grote en kleine bedrijven. Hoewel social media nog relatief... Lees meer

Haast elke professionele website wordt onderhouden aan de hand van een CMS, dat staat voor Content Management Systeem. Voor aanpassingen en updates kan de verantwoordelijke... Lees meer