Legenda is Latijn voor: dingen die gelezen moeten worden. Een belangrijk onderdeel van online marketing is zoekmachine optimalisatie. Lees deze blog en ontdek hoe je website beter vindbaar wordt met SEO.

 

Sinds ik werk bij Onebite heb ik veel geschreven over ontwikkelingen in de online marketing. Daarbij vergat ik soms dat niet iedereen iedere dag bezig is met dit vak. Dat wil ik rechtzetten met deze blog. Ik zal een uitleg geven over online marketing, als een soort legenda bij een ingewikkelde kaart in een atlas.

Online marketing omvat namelijk veel verschillende soorten werkzaamheden. Met dit eerste deel van de legenda zal ik dieper ingaan op het verbeteren van de vindbaarheid van je website.

Nieuwe klanten via Google

Stel je voor: je zoekt naar informatie over de beste kerstclassics van de afgelopen jaren. Daarom typ je ‘kerstclassics’ in bij Google. Vervolgens krijg je duizenden resultaten, waarvan je in eerste instantie misschien de eerste pagina bekijkt. Vaak vind je een goede site, dus de rest van de websites die Google laat zien bekijk je nooit meer.

Klinkt dit bekend? Hetzelfde geldt voor jouw klanten! Ook zij bekijken meestal alleen de eerste pagina. Daarom is het belangrijk dat jouw website zo hoog mogelijk geplaatst wordt tussen de zoekresultaten. Om dit voor elkaar te krijgen, kan de online marketeer je site aanpassen, zodat hij meer gewaardeerd wordt door zoekmachines. Jouw website wordt dan gezien door meer mensen, waardoor meer potentiële klanten kennis maken met je bedrijf.

De vraag is: hoe doet de online marketeer dat?

De geheimen van search engine optimization (SEO)

Het verbeteren van je website voor zoekmachines wordt ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd: zoekmachine optimalisatie. Ook dit omvat een breed scala aan werkzaamheden. Wanneer alle pagina’s zijn aangepast, is de website veel aantrekkelijker voor Google. Daarom is een SEO-verzorgde website een noodzakelijke basis voor online marketing.

Hier wat voorbeelden van SEO werkzaamheden:

  • Afbeeldingen goed benoemen
  • Meer tekst toevoegen
  • Op de juiste manier gebruik maken van subkopjes
  • Tekst schrijven rondom bepaalde keywords
  • Ik zal het wat concreter maken, door dieper in te gaan op hetste punt.

SEO slim schrijven rondom de keywords

De meeste webpagina’s van je site hebben waarschijnlijk één duidelijk onderwerp. Vaak valt dit onderwerp te benoemen met een keyword.

Nog een voorbeeld. Stel dat je een website met informatie over beleggen hebt. Misschien heb je wel een artikel geschreven met informatie over beleggen in olie. Als online marketeer kies ik dan bijvoorbeeld de keywords: beleggen in olie. Ik wil bereiken dat jouw webpagina herkenbaar is wanneer iemand googlet op termen die te maken hebben met beleggen in olie. Want in dat geval is de kans groter dat Google een link naar jouw pagina bij de eerste zoekresultaten laat zien.

Ik laat de keywords daarom een aantal keer terugkomen op je pagina, op verschillende plaatsen. Bijvoorbeeld in de subkopjes, in de titel en in de tekst. Het is belangrijk dat lezers hier niets van merken. Voor hen moet je website gewoon prettig leesbaar zijn. Een website is tenslotte gebouwd voor mensen, niet voor zoekmachines.

Dit klinkt misschien vrij eenvoudig: kies de keywords en bouw je tekst op rondom deze woorden. Ik zal ook niet claimen dat dit het meest ingewikkelde onderwerp van SEO is. Maar het is wel veel werk. Als je zelf je website wilt optimaliseren, zal je iedere pagina op deze manier moeten aanpassen, terwijl je zorgt dat de website nog steeds prettig leesbaar is. Bovendien komt er natuurlijk meer bij kijken dan ik in deze korte blog kan beschrijven. De vraag is daarom of jijzelf in staat bent alle pagina’s aan te passen en of ze daarna ook echt geoptimaliseerd zijn.

Hulp bij SEO

Search engine optimization (SEO) is het verbeteren van je website, zodat zoekmachines zoals Google hem meer zullen waarderen. Hierdoor wordt je website beter vindbaar en krijg je meer potentiële klanten. De losse stapjes ervan zijn niet ingewikkeld, maar het is lastig om het bredere geheel in het oog te houden. Ook is het veel werk om iedere pagina optimaal op te zetten of aan te passen. Hier kan een online marketeer je bij helpen.

Je website is je visitekaartje. Investeer erin en gun jezelf een goede basis!

Meer Online Marketing.

Wat je nog niet wist over social media

28 feb

onebite

Online Marketing

Social media speelt een steeds grotere rol in het dagelijkse leven van zowel individuele personen evenals grote en kleine bedrijven. Hoewel social media nog relatief... Lees meer

Haast elke professionele website wordt onderhouden aan de hand van een CMS, dat staat voor Content Management Systeem. Voor aanpassingen en updates kan de verantwoordelijke... Lees meer