Online business is nog steeds booming. Een aantal maanden geleden maakte het CBS al bekend dat een derde van alle Nederlandse bedrijven verkoopt via internet. De onmiskenbare koploper is de toerismesector. Bijna 90% van alle bedrijven in deze branche biedt de mogelijkeid om online te bestellen. Los daarvan heeft ruim 90% van de Nederlandse bedrijven met minstens tien werknemers een eigen website. Genoeg te bekijken voor de internetgeruiker dus! Geen wonder dat de eerste tien seconden op een website het belangrijkste zijn, want als de website niet gebruiksvriendelijk genoeg is, heeft de bezoeker nog genoeg andere sites om naartoe te surfen.

Je wilt natuurlijk dat bezoekers minstens enige seconden van hun tijd op jouw website besteden. Dat betekent namelijk dat ze interesse hebben in de informatie die je deelt en wellicht een product bij je willen aanschaffen. Hoe zorg je er nu voor dat jouw bezoekers niet direct weer vertrekken van je website? Hieronder vind je vijf handige tips.

1. Vliegensvlug laden

Niets zo frustrerend als een website die langzaam laadt. Zorg er dus voor dat pagina’s in zeer korte tijd laden om je bezoekers te behouden. Nog een voordeel: een snelle site is ook beter voor je SEO. Sinds vorig jaar is de snelheid waarmee je webpagina’s laden een ranking factor geworden.

Hoe zorg je nu voor een snellere site? Dit verschilt per website, maar voorbeelden van oplossingen zijn:

  • Verwijder plugins waar je geen gebruik van maakt
  • Zorg dat je bij een goede en betrouwbare hosting organisatie zit
  • Social media plugins zijn vaak enorme vertragers; gebruik er dus slechts een paar

2. Less is more

Probeer zoveel mogelijk overzicht te bewaren op je webpagina’s. Dit houdt in dat je geen overkill aan teksten plaatst en per alinea slechts een onderwerp behandelt. Maak gebruik van kopjes en licht de belangrijkste informatie uit, zodat je bezoeker in een oogopslag ziet over welk onderwerp de pagina gaat.

Plaatjes doen het altijd goed, mits ze relevant zijn

3. Kleed je site aan

Niet minder belangrijk dan de tekst op je website zijn de afbeeldingen. Plaatjes doen het altijd goed, mits ze relevant zijn. Beelden zijn vaak namelijk sprekender dan tekst. Daarnaast slaan we beeld veel sneller op dan tekst, hoe mooi een tekst ook is geschreven.

Je kunt niet zomaar elke afbeelding plaatsen die je tegenkomt op het internet vanwege het auteursrecht. Er bestaan echter genoeg websites waar je gratis of tegen een kleine vergoeding afbeeldingen van goede kwaliteit kunt downloaden.

4. Geschikt voor mobiel?

De tijd dat een webbezoekers alleen op het internet surfde via een desktop is allang voorbij. Toch zijn er nog veel bedrijven met een website die niet geschikt is voor mobiel gebruik. Zonde, want daarmee laat je kansen liggen. Zorg er dus voor dat ook mobiele bezoekers goed op jouw site terecht kunnen. Lees meer over responsive webdesign.

5. Stop met irritante advertenties

De meest irritante advertentie volgens webgebruikers is de advertentie die je niet kunt wegklikken. Ook een advertentie die geluid maakt wanneer hij start is een reden om een website direct weg te klikken. Zorg er dus voor dat jouw website niet bomvol advertenties staat en dat er voor de bezoeker altijd een mogelijkheid is om de advertentie te sluiten.

Meer Online Marketing.

Wat je nog niet wist over social media

28 feb

onebite

Online Marketing

Social media speelt een steeds grotere rol in het dagelijkse leven van zowel individuele personen evenals grote en kleine bedrijven. Hoewel social media nog relatief... Lees meer

Haast elke professionele website wordt onderhouden aan de hand van een CMS, dat staat voor Content Management Systeem. Voor aanpassingen en updates kan de verantwoordelijke... Lees meer