Is jouw website er klaar voor?

Ja, morgen 21 april 2015 is het zover – Google’s Responsive Webdesign Update – Google beoordeelt jouw website slechter wanneer deze niet responsive is. Heb je echter al een responsive website of webshop? Lees dan vooral verder om nogmaals je investering te rechtvaardigen wanneer iemand er naar vraagt op maandagochtend bij het koffiezetapparaat.

Maar wat is responsive webdesign eigenlijk? Die vraag horen we de laatste tijd steeds vaker bij Onebite Internet. Zou dat te maken hebben met Google en het nieuwe algoritme waar iedereen het over heeft? Op dinsdag 21 april dit jaar moet het allemaal gaan gebeuren. Google gaat wereldwijd mobiele websites ‘afstraffen’ en responsive websites hoger ranken. De dag dat het allemaal gaat gebeuren is omgedoopt tot Mobilegeddon en de gekte hieromheen is daadwerkelijk losgebarsten. Er zijn infographics gemaakt, (lange) blogs geschreven, projectteams gestart en tenders uitgeschreven. Om eventuele keuzes niet ingewikkelder te maken dan het is, schrijf ik deze praktische blog.

‘Mobilegeddon’ Wat is dat nu eigenlijk echt?

Uitspraken als “Mobilegeddon is coming” en “Last Chance for Mobile Optimization” komen voorbij en we schieten met z’n allen in de stress. Daarnaast zijn er vele bureau’s die de complete techniek achter responsive uit willen leggen. Waarschijnlijk om hiermee hun bestaansrecht aan te tonen. Daarna laat iedereen via een infographic of keuzeboom zien of het zinvol is om responsive te gaan met uw website, webshop, intranet of applicatie. Weet je trouwens helemaal niet of jouw website responsive is? Doe dan de volgende super handige check.

  • Open de browser op je telefoon
  • Tik je eigen URL in
  • Zie je alles duidelijk? – Dan is de website responsive (meestal dan)
  • Of zit je te knijpen met je ogen? – Dan zie jij je website of webshop verkleint op je kleinere scherm
  • Je kan ook je desktop-browser verschuiven wanneer je daar je website in geopend hebt. Verspringt alles dan heb je een vorm van responsive design. Je kunt natuurlijk ook gewoon de Google Mobile Test doen.

Maar wat gebeurt er nu eigenlijk allemaal op en na 21 april? Google – de zoekmachine die in Nederland verantwoordelijk is voor het grootste gedeelte van de zoekopdrachten (90% +) – gaat websites die geoptimaliseerd zijn voor meerdere schermen (bijvoorbeeld mobiel en tablet) positief beoordelen. Dat wil zeggen dat websites die eerder qua Google Ranking (organische vindbaarheid) evenredig aan elkaar waren behalve op gebied van schaalbaarheid voor verschillende schermen straks wel verschillen gaan vertonen op gebied van vindbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan de concurrent waarmee je al tijden stuivertje wisselt in de eerste 10 van de zoekresultaten. Google gaat dus een extra stukje techniek beoordelen van jouw website of webshop. En dat is eigenlijk maar goed ook. Want met een groei aan bezoekers via mobiel of tablet wereldwijd kan het bijna niet zo zijn dat jouw doelgroep niet ook een sterke impuls heeft gegeven aan mobiel bezoek op je website. Dus eigenlijk is Google’s verandering een stok achter de deur om het gebruikersgemak voor je website of webshop alleen maar groter te maken. Jouw winkel, online kantoor of uithangbord wordt dus beter te zien of begaanbaar. Interactie zal groeien en dat is goed voor de business.

responsive-webdesign-formaten (1)

Wat moet ik doen?

Je moet in ieder geval helemaal niets. Zelfs een responsive website nemen wanneer dat nog niet in je begroting zat voor dit eerste half jaar hoeft dus niet. Daarna wordt het echter wel tijd om tot actie over te gaan. Waar bedrijven voorheen de keuze om de website responsive te maken nog lieten afhangen van het aantal mobiele bezoekers en budget, is dit nu nog een duwtje in de rug om over te gaan.

Heb je recent een nieuwe website gelanceerd die niet responsive is dan moet je allereerst je huidige internetbureau even streng aankijken. Recente websites dienen wat Onebite betreft altijd een responsive webdesign en techniek te hebben. Onebite heeft zelfs nog nooit een website gebouwd die niet responsive was. Omdat je website recent gebouwd is bestaat er een kans dat de reeds bestaande techniek te gebruiken is en niet alles opnieuw gemaakt hoeft te worden. Wellicht scheelt dat in de kosten.

Echter, ‘from scratch’ een nieuwe responsive website opzetten heeft bijna altijd de voorkeur. Vooral omdat we in die beginfase nog kunnen beslissen of je bezoekers op mobiel en tablet andere content, visuals en functionaliteiten verwachten (Adaptive design oftewel Dynamic serving) of dat de website identiek is voor zowel desktop als tablet en mobiel. Per toestel/device kun je dus bepalen wat jouw doelgroep voorgeschoteld krijgt en daar worden bezoekers van je website blij van!

Ben ik straks beter vindbaar?

Nou niet perse. Zeker niet wanneer je concurrent hetzelfde doet en tevens de website responsive maakt. Andere content, nieuwe techniek enzovoorts dragen echter wel direct bij. Net als linkbuilding, eventuele AdWords en verdere SEO on-site. Er komt dus meer bij kijken dan alleen een website die zich aanpast aan verschillende schermresoluties.

Zoals eerder genoemd kun je er echter wel vanuit gaan dat het nieuwe design bij gaat dragen aan UX (User Experience) en hopelijk conversie. Dat mag je wel verwachten van een goed, nieuw en doordacht webdesign. Zeker van Onebite.

Dat mag je wel verwachten van een goed, nieuw en doordacht webdesign. Zeker van Onebite.

21 April is morgen al?

Of zelfs al geweest wanneer je deze blog leest. Ben ik dan te laat? Heb ik dan de ‘Last chance for mobile optimization’ gemist? Nee hoor – we kunnen natuurlijk later ook na 21 april een website of webshop maken die responsive is. Je profiteert dan nog steeds van de voordelen en Google zal je website nadien alsnog positief benaderen. Domein authoriteit (de ranking die Google je website/webshop geeft) zal hopelijk weer stijgen en all is good.

Hopelijk heb ik het inderdaad simpel gehouden. Een nieuwe website en alle aandacht aan jouw verdere online strategie dragen wat Onebite betreft zeker bij aan het succes van het bedrijf. Wanneer je een beslissing gaat nemen betreft je nieuwe website of webshop, laat je dan goed adviseren, vraag een second opinion aan en zorg dat je niet over 1 nacht ijs gaat met de nieuwe structuur, content en boodschap. Wij helpen je graag verder, maar dat had je wel verwacht waarschijnlijk.

Meer Online Marketing.

Wat je nog niet wist over social media

28 feb

onebite

Online Marketing

Social media speelt een steeds grotere rol in het dagelijkse leven van zowel individuele personen evenals grote en kleine bedrijven. Hoewel social media nog relatief... Lees meer

Haast elke professionele website wordt onderhouden aan de hand van een CMS, dat staat voor Content Management Systeem. Voor aanpassingen en updates kan de verantwoordelijke... Lees meer