Uit cijfers van Instagram zelf blijkt dat het platform ruim 400 miljoen gebruikers heeft. Per dag worden meer dan 80 miljoen foto’s en video’s gedeeld. In Nederland maken 2,1 miljoen mensen gebruik van de app. Sinds eind vorig jaar is het mogelijk om via Instagram te adverteren. Slim dus, om de mogelijkheden die dit sociale medium biedt eens uitgebreid te bekijken.

Waarom is Instagram interessant?

Instagram is momenteel een van de grootste social media-kanalen van Nederland en heeft meer dagelijkse gebruikers dan Twitter. Hoewel Facebook de eigenaar is van het platform, wordt Instagram als zelfstandig sociaal platform ingezet. Op Instagram deel je foto’s en video’s die je gemakkelijk van een filter kunt voorzien. Je gebruikt de app voornamelijk via mobiele apparaten als tablets en smartphones. Je kunt Instagram ook gebruiken via je computer of laptop, echter beschik je dan over minder opties.

Wie gebruiken Instagram?

In Nederland maken met name jongeren en 20- tot 39-jarigen gebruik van de app. Deze gegevens blijken uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van NewCom. Net als bij Facebook-advertenties is het bij Instagram mogelijk om targeting toe te passen. Zo zorg je ervoor dat de advertentie enkel wordt getoond aan de doelgroep waar de advertentie daadwerkelijk voor bedoeld is, en betaal je niet voor ‘onnodige’ kliks. Bij het bepalen van de advertentiedoelen is het wel belangrijk om te beseffen dat de hoofdgebruikers van Instagram dus jongeren zijn.

Adverteren op Instagram is voornamelijk effectief wanneer je inspeelt op emoties.

Adverteren, hoe werkt dat?

Om advertenties te kunnen plaatsen op Instagram heb je niet per se een Instagram-account nodig, maar wel een Facebook-account. Je maakt de advertenties dan ook op dezelfde manier waarop je Facebook-advertenties maakt: via Facebook. Adverteren op Instagram is voornamelijk effectief wanneer je inspeelt op emoties. Je kunt Instagram inzetten voor diverse doeleinden:

  • Het genereren van nieuwe volgers
  • De loyaliteit van huidige volgers vergroten
  • Branding en naamsbekendheid vergroten
  • Inspelen op actuele gebeurtenissen
  • Promotie van producten

Welke soorten advertenties kan ik plaatsen?

Op Instagram kun je gebruik maken van 3 typen advertenties: foto-advertenties, video-advertenties en carrousel-advertenties.

  • Foto-advertenties bestaan uit een foto en een (korte) tekst. Gebruikers kunnen de post liken en een reactie plaatsen. Ook kun je een call to action toevoegen aan de foto. Voorbeelden van call to actions die je kunt toevoegen, zijn: schrijf je in, lees meer of koop nu.
  • Video-advertenties komen overeen met de foto-advertenties. De video mag maximaal 30 seconden lang zijn en ook hierbij kun je een call to action toevoegen.
  • Bij de carrousel-advertentie laat je niet een maar vijf foto’s zien. Hiermee kun je bijvoorbeeld een verhaal vertellen of meerdere producten laten zien.

Wat kost dat nou?

Het advertentiebudget van Instagram loopt via Facebook. Je betaalt net als bij Facebook alleen voor het aantal klikken dat je krijgt en zal nooit over je budget per dag heen gaan als je deze instelt. De kosten worden berekend als cost-per-click (CPC) en op basis van kosten per 1000 views (CPM). Omdat het adverteren via Instagram pas sinds een paar maanden mogelijk is en dus nog niet extreem veel wordt ingezet (zoals bij Facebook), liggen de kosten nu nog relatief laag.

Heb je interesse in adverteren op Instagram, maar weet je niet waar je moet beginnen of ontbreekt het je aan tijd? Wij kunnen je hierbij helpen. Stuur ons een mailtje, bel ons of kom langs op de Van Diemenstraat in Amsterdam!

Meer Online Marketing.

Wat je nog niet wist over social media

28 feb

onebite

Online Marketing

Social media speelt een steeds grotere rol in het dagelijkse leven van zowel individuele personen evenals grote en kleine bedrijven. Hoewel social media nog relatief... Lees meer

Haast elke professionele website wordt onderhouden aan de hand van een CMS, dat staat voor Content Management Systeem. Voor aanpassingen en updates kan de verantwoordelijke... Lees meer