Het social medialandschap wordt steeds diverser en de adaptatie van sociale netwerken gaat als een speer. Het kan lastig zijn voor bedrijven om al deze nieuwe ontwikkelingen bij te houden én er origineel op in te spelen. Het is natuurlijk leuk al die nieuwe platformen, maar het kost ook tijd – en tijd is tenslotte geld. Wat gaat de gebruiker doen, stappen we massaal over naar een nieuw platform zoals ‘Ello’ of ‘Tsu’ of blijven we de traditionele platformen trouw? Welke platformen zijn op dit moment het meest actief en wat moet je in het achterhoofd houden bij het posten van content? Dit zijn de 10 basics voor social media.

Facts & figures

De verwachting is dat het aantal gebruikers van social media de komende jaren blijft groeien tot 2,44 miljard wereldwijd in 2018. Je kunt er als bedrijf dus niet meer omheen. Facebook is al jaren de aanvoerder als social media netwerk in Nederland en ook in 2015 staat Facebook opnieuw op nummer 1.  Ondanks de concurrentie van steeds meer andere platformen denken wij niet dat een grootmacht als Facebook op korte termijn op zijn grondvesten zal schudden. Opvallend is dat het gebruik van Twitter steeds verder af neemt. Een reden voor de daling in het gebruik kan de overload aan informatie zijn. Waar Twitter de afgelopen jaren toonaangevend was voor de nieuwsgaring, is de snelheid op alle sociale netwerken heilig geworden. Ook via Whatsapp en Twitch bereik je nu binnen no time een groot publiek. Daarnaast is er een stijging in LinkedIn gebruikers. De stijging is vooral te verklaren doordat er steeds meer content te halen is op LinkedIn. Het bloggen op LinkedIn wordt door zakelijk Nederland snel omarmd.

 

Facebook is al jaren de aanvoerder als social media netwerk in Nederland

De nieuwkomers waar jongeren – generatie Y –  massaal gebruik van maken zijn Instagram, Snapchat, Vine & Pinterest. Instagram is hot en het aantal dagelijkse gebruikers groeit dan ook in een razendsnel tempo. Het onschuldige hekje (#) blijkt een enorme impact te hebben. Social media wordt steeds visueler en hier moet je als bedrijf op inspelen. De jongeren van tegenwoordig zitten zeker niet stil en het blijft dan ook voor elk bedrijf een uitdaging om ze bij te houden

10 gouden tips voor social media

  1. Bepaal je doelgroep & ben selectief. Denk goed na over de kanalen waarop je actief wilt zijn. Waar bevindt je doelgroep zich? Als webshop kan Pinterest bijvoorbeeld interessant zijn, maar als zakelijk bedrijf valt hier waarschijnlijk weinig winst te behalen. Probeer niet zomaar op alle mogelijke kanalen ‘iets’ te doen. Beperk je social media inspanningen tot een paar kanalen om daar het maximale uit te halen.
  1. Keep it interesting! Zorg dat je iets interessants te melden hebt wat mensen ook daadwerkelijk willen lezen. Start discussies, laat zien dat je expertise hebt en geef een kijkje achter de schermen.
  2. Tone of voice. Op elk kanaal bevindt zich een ander soort doelgroep en wordt er gebruik gemaakt van een andere spreektaal. Stel een plan op en ben consistent. LinkedIn is bijvoorbeeld een formeler platform dan Facebook.
  3. Zorg voor samenhang tussen je social mediaplatformen. Zorg dat je huisstijl overal is doorgevoerd in de lay-out. Laat op Facebook weten dat je ook op Instagram te vinden bent. Elk social kanaal is wezenlijk anders in het type content dat wordt gedeeld of wat het meeste aanspreekt. Kopieer dus niet al je posts zomaar door.
  4. Houd het persoonlijk. Speek als mens tot mens, niet als bedrijf tegen klanten. Houd de sfeer ontspannen, maar bedenk in je achterhoofd wat je wilt bereiken. Je wilt tenslotte een zakelijke indruk achterlaten. Op deze manier zorg je voor meer interactie en engagement.
  5. Pay to play. Maak wat budget vrij. Het organisch bereik van Facebook is sterk afgenomen en het adverteren neemt toe. Het is onontkoombaar dat social media marketing meer gaat kosten. Niet alleen voor betaald bereik, maar ook het creëren van goede content. ‘Vroeger’ bereikte je met een klein stukje tekst en een leuke foto zonder moeite al een paar honderd mensen, dit is veranderd. De beste oplossing is om je bericht te promoten en te boosten. Binnen Facebook bestaan er tientallen opties om zo effectief mogelijk te adverteren. Wist je dat je je nieuwsbrief lezers of websitebezoekers ook via Facebook kunt benaderen?  Adverteren via social media is niet kosteloos, maar wel zeer effectief! Onebite kan je hierbij helpen!
  6. Meten is weten. Je efforts moeten natuurlijk iets opleveren, zoals bijvoorbeeld naamsbekendheid. Zorg dat je weet welke posts goed gelezen worden en kijk of je acties ook daadwerkelijk zin hebben. Op deze manier kun je je kanalen effectiever inzitten. Dus monitor je berichten, maak analyses en stel indien nodig bij. Er zijn tientallen tools die dit mogelijk maken. Een van de bekendste is Google Analytics. Het maakt vrijwel alle activiteiten naar, op en van je website te meten en inzichtelijk. Daarnaast kun je meten in welke mate social media invloed hebben op je zakelijke doelen en conversies. Geïntegreerde gegevens van internet en sociale websites geven een totaalbeeld van je inhoud en community.
  7. Zorg voor interactie! Vraag bijvoorbeeld wat ze van een bestaande dienst of nieuw product vinden. Reageer altijd op personen die een bericht plaatsen op jouw pagina of jouw content delen. Hierdoor ontstaan er vanzelf gesprekken en laat je zien dat je actief bent op social media.
  8. Plan! Maak van social media bijhouden een taak in je agenda die wekelijks of dagelijks terugkomt. Je social media bijhouden is geen bijzaak, maar een middel om nieuwe klanten mee te werven, producten te verkopen of naamsbekendheid te genereren. Zorg dat het niet het ondergeschoven kindje wordt! Ook hier bestaan handige tools voor zoals Tweetdeck of Hootsuite. Hootsuite biedt de mogelijkheid om verschillende social media pagina’s in één overzicht te krijgen. Zo kun je gemakkelijk met iedereen communiceren. Daarnaast kun je een bericht inplannen op een bepaald tijdstip of bepaalde dag of één bericht naar meerdere kanalen sturen.
  9. Business wordt social. Social media gaan een steeds grotere rol spelen in het zakelijke verkeer. Dit biedt veel nieuwe mogelijkheden en kansen voor b2b marketeers. Zo biedt LinkedIn de mogelijkheid voor het plaatsen van gesponsorde ads, waarbij je heel specifiek kan targetten op functie, bedrijf, locatie, skills etc. Zelfs op Instagram is adverteren tegenwoordig mogelijk.
Wist je dat je nieuwsbrief lezers of websitebezoekers ook via Facebook kunt benaderen?

Het bijhouden van social media kan veel tijd kosten. Hier vergissen bedrijven zich vaak in. Wij hopen dat deze tips je een stapje op weg helpen. Verder is het raadzaam om een verantwoordelijke aan te stellen die alles in goede banen laat leiden. Veel organisaties willen aan de slag, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Wij helpen je natuurlijk graag! Kom langs voor een kopje koffie of neem contact op.

Meer Online Marketing.

Wat je nog niet wist over social media

28 feb

onebite

Online Marketing

Social media speelt een steeds grotere rol in het dagelijkse leven van zowel individuele personen evenals grote en kleine bedrijven. Hoewel social media nog relatief... Lees meer

Haast elke professionele website wordt onderhouden aan de hand van een CMS, dat staat voor Content Management Systeem. Voor aanpassingen en updates kan de verantwoordelijke... Lees meer